حالا گاریدو بعد از پیروزی در دربی پایتخت بیش از هر زمان دیگری در فوتبال ایران جدی گرفته خواهد شد.

گاریدو

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی

اگرچه خوان کارلوس گاریدو پیش از این نیز نشانه‌هایی از اثرگذاری مطلوب روی پرسپولیس بروز داده بود، اما بدون‌تردید برتری در دربی تهران، یک نقطه‌عطف برای مرد اسپانیایی خواهد بود؛ آنچه باعث می‌شود او از هر زمان دیگری جدی‌تر گرفته شود و فرصت بهتری برای اعمال ایده‌هایش روی نیمکت سرخپوشان به‌دست بیاورد. چهارشنبه چهارم مهر، تاریخ تولد رسمی یک مربی خارجی در فوتبال ایران است؛ کسی که حالا خیلی از مخاطبان و منتقدان با احترام بیشتری از او یاد می‌کنند. بیایید اهمیت کاری را که گاریدو در دربی کرد با هم مرور کنیم.

بازیکنانش را به خطر نینداخت

۲بازیکن خارجی مهم پرسپولیس، روزهای پیش از دربی را با مصدومیت سپری کردند و در شرایطی که به‌نظر می‌رسید مشکلی بابت حضور در بازی با استقلال نداشته باشند، روز دربی صددرصد آماده نشدند. شاید کادرفنی پرسپولیس می‌توانست به‌زور قرص و آمپول اوستون اورونوف و ایوب عملود را به این بازی برساند اما گاریدو با حرفه‌ای‌گری، یک فصل را فدای یک بازی نکرد. اورونوف کلا مشغول استراحت شد و عملود هم کمتر از ۱۵دقیقه به میدان رفت. این، یک نگاه درست است.

قافیه را به انتقادات نباخت

بعد از اعلام فهرست پرسپولیس، خیلی از هواداران به شکلی قابل‌انتظار از خط‌خوردن یاسین سلمانی و حضور بازیکنی مثل سعید مهری انتقاد کردند. گاریدو پیش از این نیز چنین فشارهایی را تحمل کرده بود. انتخاب او اما این بوده که قافیه را نبازد و کار خودش را بکند. نهایتا هم در پایان بازی، این مرد اسپانیایی بود که سربلند شد؛ زیباتر از اینکه مهری به زمین برود و پنالتی بگیرد؟

بهترین تعویض‌ها را کرد

طبیعتا تعویض، یکی از بهترین سنجه‌ها برای داوری در مورد عملکرد مربیان است و گاریدو چهارشنبه‌شب از این حیث هم نمره قبولی گرفت. به شکلی معنادار، هر سه بازیکن تعویضی او در متن حرکت منجر به پنالتی قرار داشتند؛ لوکاس ژوائو که با آگاهی محیطی بالا توپ را برای مسعود ریگی رها کرد، ایوب عملود که سانتر کرد و مهری که پنالتی گرفت.

تیمش را برای برد به میدان فرستاد

آنچه از دقایق آغازین دربی کاملا به چشم آمد، این بود که گاریدو تیمش را برای برد به میدان فرستاده است. با وجود آنکه شاید ترکیب ابتدایی استقلال حتی قوی‌تر هم به‌نظر می‌رسید، مربی اسپانیایی مرعوب این شرایط و نیز عدم‌حضور غایبان نامدار تیمش نشد و از آغاز روی کسب ۳امتیاز تمرکز کرد. شرایط طوری بود که بازیکنان استقلال از اواخر نیمه‌اول فهمیده بودند حریف پرسپولیس نمی‌شوند و اشتیاق چندانی به ادامه بازی نداشتند.

تواضع داشت

بعد از چنین بردی اما، تواضع و فروتنی گاریدو هم قابل‌تأمل بود؛ مردی که اغلب اوقات، اظهاراتش در نشست‌های خبری باعث تحسین او می‌شود. گاریدو به جای کل‌کل و خودنمایی، احترام رقیب را حفظ کرد و با وجود آنکه پرسپولیس در طول بازی نمایش برتری داشت، مدعی شد ممکن بود شاگردانش همین بازی را با یک گل ببازند. همین‌هاست که چنین بردی را ارزشمندتر می‌کند.

کد خبر 885147
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha